Inleiding

Al een aantal jaren besteden we vanuit Polderdijk en Partners veel aandacht aan een ontwikkelingstraject specifiek voor wachtchefs en 1ste operators. Daar is uit voortgekomen dat we een training hebben ontwikkeld rondom deze doelgroep op het gebied van leiderschap en praktisch en coachend leidinggeven. Dit met als doel om deze specifieke training voor wachtchefs aan te bieden aan organisaties en onze klanten binnen de Industrie en petrochemie.

De ervaring leert dat deze leidinggevenden ontzettend belangrijk zijn maar veel te weinig aandacht krijgen. We gaan hier niet uit van standaard modules maar een echt praktijk gericht en een op maat gemaakt ontwikkelingstraject.

 Uitgangspunten

  • De training leidt tot een aantoonbaar hoger competentieniveau van de (nieuwe) leidinggevende.
  • De training is gebaseerd op de praktijk van uw werkomgeving en de organisatie waarin u werkt en waar nodig is extra aandacht voor processen waarin Wachtchefs betrokken zijn en waar alle betrokkenen verbeterpunten zien.
  • De organisatie is nauw betrokken bij de opzet van de training en men levert input om de training zo praktisch mogelijk te maken.
  • Iedere (nieuwe) leidinggevende is een authentiek individu met een visie over zijn persoonlijke ontwikkeling en verbeterpunten. De opbrengst van de training moet ook aansluiten op de persoonlijke doelstellingen van de cursist. Om deze reden is een goede intake noodzakelijk.
  • Elk traject is maatwerk en zal bij een positieve evaluatie dienen als voorbeeld voor vele andere organisaties

 Doelstellingen

  • De training leiderschap en praktisch leidinggeven’ is bedoeld voor leidinggevenden binnen een industriële omgeving die het vak van leiding geven echt willen leren.Direct rendement:
  • De cursist heeft een helder beeld van zijn positie en rol ten opzichte van zijn leidinggevende, zijn medewerkers en collega’s.
  • De cursist leert verschillende stijlen van leidinggeven waarvan de belangrijkste; coachend leidinggeven
  • De cursist verkrijgt inzicht in zijn houding, gedrag en vaardigheden als leidinggevende
  • De cursist leert hoe hij in verschillende situaties gesprekken voert ( onder andere teamoverleg, vergaderen, operationeel overleg )
  • De cursist kent de principes van teamgericht en coachend leidinggeven
  • De cursist is in staat de motivatie van zijn medewerkers te vergroten
  • De cursist weet waar hij goed in is en wat hij als leidinggevende wil bereiken.
  • Persoonlijk leiderschap
  • Effectieve en (interne) klantgerichte communicatie
  • Meer plezier in zijn werk

Werkvormen

Training /workshops

Het traject heeft een interactief en praktijkgericht karakter. De trainer maakt gebruik van voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van uw organisatie. Deze werkwijze verhoogt de herkenbaarheid en draagt bij aan het verbeteren van die vaardigheden die in het werk het meest gebruikt worden. De veelheid aan krachtige oefeningen, opdrachten en praktijksituaties zorgen voor impactvolle leermomenten en “eye-openers”. De impact van de training is het grootst tussen en na de sessies. Daarom kiezen we voor een aantal additionele werkvormen. Uiteraard naar keuze, behoefte en inpasbaarheid.

Persoonlijke  intake en persoonlijke coaching

Iedere deelnemer krijgt vooraf een persoonlijk intakegesprek en tussen de plenaire trainingsdagen worden er voor iedere deelnemer 2 persoonlijke coachgesprekken ingepland. Met een bijbehorende persoonlijke opdracht.

 Programma

 4 dagen of 8 blokken van 4 uur: 14 modules

Dag 1:

Koers bepalen              

  • waar staan we?
  • waar willen we naartoe?
  • wat leidt ons af?
  • wat hebben we nodig?                   

Visie en strategie

  • missie en visie
  • doelstellingen
  • strategiewiel
  • strategie=verandering

Managen

  • wat is managen?
  • managementstijlen
  • persoonlijke stijl
  • managementvaardigheden

persoonlijk leiderschap

  • 7 eigenschappen
  • kwaliteiten en valkuilen
  • onderscheidend vermogen
  • toegevoegde waarde

Dag 2:

De manager als coach                    

  • het coachmodel
  • coachend communiceren
  • coachen van veranderingen
  • zelfreflectie

Hoofdtaken

  • prioriteiten
  • taken en verantwoordelijkheden
  • initiatief
  • ondernemerschap

Persoonlijke effectiviteit 

  • timemanagement
  • besluitvorming
  • plannen/organiseren
  • omgaan met werkdruk

Samenwerken

  • interne communicatie
  • succesfactoren voor teams
  • samen werken = samenwerken
  • overlegstructuur

Dag 3:

Communicatie        

  • feedback geven en ontvangen
  • slecht nieuws gesprekken
  • inzicht in eigen communicatie
  • communicatieplan

Situationeel leidinggeven

  • taakvolwassenheid
  • sturing en ondersteuning
  • instrueren, overtuigen
  • overleggen, delegeren

Coachend  leidinggeven       

  • kenmerken van coachend leidinggeven
  • intuïtie en inspiratie
  • relatie coachend leidinggeven
  • organisatiedoelen

Motiveren 

  • motivatieleer
  • demotiveren van medewerkers
  • behoeften van medewerkers
  • binden en boeien

Dag 4:

Delegeren     

  • waarom delegeren?
  • voorwaarden en richtlijnen
  • Wat? aan wie?
  • RGA

Omgaan met weerstand

  • lastige medewerkers
  • lastige praktijksituaties
  • conflicthantering
  • assertiviteitsanalyse

De praktijk

  • reflectie van effectief
  • analyse van leiderschapsgedrag
  • praktijksituaties
  • actieplan

Praktische informatie 

Tussen de plenaire trainingsdagen door wordt er persoonlijke coaching aangeboden voor de deelnemers. Dit zijn 2 coachgesprekken van 1,5 uur.

Deelnemersprijs per persoon: € 1.695,- per persoon ex 21% BTW. Inclusief persoonlijk ontwikkelingsplan, persoonlijke coaching en werkboek.