”Commercie is niet vies, maar juist een uitdaging!”

Dit thema is al jaren aan de orde en het dreigt zelfs een negatieve bijklank te krijgen. Commercie is immers gelinkt aan het kapitalisme en dus per saldo een ‘vies’ woord binnen een sociaal stelsel. Maar is dat nu écht zo? Of geven we het een makkelijk etiket, omdat we het niet wenselijk vinden om ons commercieel te gedragen?

Met onderstaande training worden de zorgmanagers/medewerkers wegwijs gemaakt in het commerciële proces binnen de zorg en leert men de do’s en don’ts en vaardigheden toe te passen in het commercieel denken, doen en handelen.

 

Resultaat gebieden
Na afloop van de training hebben alle deelnemers:

  • Meer bewustzijn van noodzaak resultaatverantwoordelijkheid en de eigen rol daarbij;
  • Beter inzicht in de context van het commercieel proces;
  • Meer vaardigheden om commercieel te handelen in de zorg.

 

Programma

Het programma van de training is opgebouwd met de volgende thema’s

  • De rol van de zorgmanager in het commercieel proces (het samenspel met directie en accountmanagement bevorderen, regie houden);
  • De context van commercieel denken en handelen. Dus met behoud van maatschappelijke betekenis (ontwikkelingen, noodzaak, financier is ook klant);
  • De profilering van de zorgorganisatie breed (cross selling en cross telling);
  • Het maken van een eigen netwerkplan (in plaats van externe contacten ad hoc te onderhouden, een jaarplan maken voor je eigen netwerk, met wie heb je contact?, met welk doel? Via welke strategie en met welke middelen?);
  • De do’s en don’ts in het commercieel proces (de theorie over het verkoopgesprek, de onderliggende belangen verhelderen, een correcte afsluiting);
  • Inbreng van lastige situaties in de rol van (middel)manager in het commercieel proces (bijvoorbeeld een presentatie bij een aanbesteding, een kennismakingsgesprek, een onderhandeling). Het oefenen en bespreken van deze situaties;
  • Commerciële vaardigheden en gesprekstechnieken oefenen met ondersteuning van een professioneel acteur (open vragen stellen, luisteren, samenvatten, doorvragen, onderhandelen, de deal sluiten etc.) ;
  • Praktijkopdracht (o.a. eigen netwerkplan maken en/of commerciële acties uitzetten).

 

 

De kosten voor een 1-daagse training (in company voor een groep van max 10 personen) zijn € 2.045,- ex BTW en ex reiskosten.

De kosten voor de 2-daagse training zijn: € 3.830,- ex BTW en reiskosten

 

Trainer

Rob van der Bijl